szlak zielony Grywałd - Lubań – Ochotnica – Hale Gorcowskie – Jaworzyna Kamieniecka

Zielony szlak rozpoczynający się Grywałdzie jest stosunkowo długi. Nadaje się przede wszystkim do przebywania go fragmentami i jako uzupełnienie dla wędrówki innymi gorczańskimi trasami. Wiedzie w dużej części przez mniej uczęszczane rejony gór ale jest bardzo widokowy.

Szlak bierze swój początek przy kościele świętego Marcina w Grywałdzie. Podejście na Lubań nie jest dość długie ale tylko momentami bardzo strome. Za to widoki ze szczytu wspaniałe. Przy dobrej pogodzie widać najwyższe partie Tatr oraz położony bliżej Spisz. Na grzebiecie szlak skręca w lewo i prowadzi przez szczytowe polany wypasowe, z których między drzewami podziwiać można piękne krajobrazy.

Główny grzbiet opuszczamy na Polanie Morgi. Tu szlak skręca w prawo i zaczyna schodzić do Ochotnicy. Na skraju polan dostrzec można stare szałasy, niektóre w bardzo złym stanie. Schodzimy niżej na dno Potoku Kudowskiego. Z lewej strony pojawiają się dziczejące drzewa owocowe i dwa niewielkie domki – dawne letniarki malowniczo wciśnięte w skraj lasu. Dalej szlak wchodzi na bitą drogę i prowadzi do Ochotnicy Dolnej. Przejście odcinka z Grywałdu zajmuje około cztery i pół godziny.

Po przekroczeniu szosy szlak wchodzi w dolinę Gorcowego Potoku a następnie wspina się na grzbiet Jaworzynki Gorcowskiej. Las jest tu stosunkowo rzadki, pojawiają się liczne zarastające polany a wyżej także dawne szałasy pasterskie. Podejście nie jest bardzo strome ale męczące i zajmuje prawie trzy godziny. Główny grzbiet osiągamy pod Gorcem, który pozostawiamy z prawej strony. Szlak skręca w lewo i podążą skrajem parku narodowego na Przysłop. Po około czterdziestu minutach od wejścia na grzbiet odchodzi wąska ścieżka w prawo. Prowadzi ona do mogiły partyzanckiej, w której pochowany jest Władysław Pisarski PS. „Piwonia”, który poległ w czasie tak zwanej bitwy ochotnickiej w 1944 roku. Po kolejnych kilku minutach dochodzimy do Polany Przysłop. Jest to wspaniały punkt widokowy. Na południu na pierwszym planie widać pasmo Lubania, z tyłu wyłaniają się Pieniny i Tatry. Natomiast na północ i zachód widoczne są najwyższe partie Gorców z Turbaczem.

Dalsza część wędrówki wiedzie w kierunku Jaworzyny Kamienieckiej. Szlak prowadzi przez las i polany szczytowe z pięknymi widokami. Po ponad godzinie wychodzi na Jaworzynę pod jeden z najbardziej znanych gorczańskich obiektów – Bulandową Kapliczkę. Wiąże się ona z postacią najbardziej znanego tutejszego bacy, znachora a według legend także czarownika. Rozciągają się stąd piękne widoki na pólnocny-wschód z Gorcem i rozciągniętym za nim Beskidem Wyspowym.

Szlak kończy się poniżej Jaworzyny przy dojściu do czerwonego Głównego Szlaku Beskidzkiego.