Chabówka

Jadąc z Krakowa do Zakopanego mija się nieopodal Rabki miejscowość Chabówka. Na przełomie XIX i XX wieku była to jedna z najważniejszych wsi w regionie. Jednak jej początki nie wskazywały na tak dobrą karierę. Od czasów założenia w XVI wieku należała do klucza dóbr w Porębie Wielkiej. Jej mieszkańcy trudnili się głównie rolnictwem.  

Zmianę przyniosła dopiero II połowa XIX wieku kiedy to władze Austro-Węgier rozpoczęły budowę tak zwanej Kolei Transwersalnej ze Zwardonia w Beskidzie Żywieckim do Zagórza w Bieszczadach. Dodatkowo uruchomiona linia z Suchej Beskidzkiej do Krakowa pozwalała na połączenie stolicy zachodniej Galicji z Podhalem. Chabówka stała się szybko stacją przesiadkową,  której furmanki zabierały letników i kuracjuszy do Zakopanego. W 1899 roku otwarto kolejny odcinek „żelaznej drogi” z Chabówki do Zakopanego. Wieś stałą się więc ważnym węzłem kolejowym, ośrodkiem handlowym a z czasem także popularnym letniskiem.

Dziś linia kolejowa do Zakopanego cały czas funkcjonuje. Natomiast odciek do Nowego Sącza przez Limanową pozostaje praktycznie nieużytkowany. Nie kursują tu pociągi pasażerskie. W sezonie PKP uruchamia za to specjalny pociąg retro prowadzony przez lokomotywę parową. Podróż nim to prawdziwa atrakcja. 

Na miłośników kolei czeka w Chabówce jeszcze jedna atrakcja. Działa tu bowiem słynny Skansen Taboru Kolejowego prezentujący dawny sprzęt kolejowy. Najstarsze eksponaty pochodzą z II połowy XIX wieku.